Loyale medarbejdere er ikke en selvfølge

Alle virksomheder ønsker sig tilfredse, glade og loyale medarbejdere. Det skaber nemlig positiv omtale og flere kunder – og det betyder øget omsætning i sidste ende. Det kan altså sagtens betale sig at fokusere på medarbejdertrivsel på både den korte og den lange bane. Loyalitet er nemlig ikke en selvfølge. Det kræver hårdt arbejde at skabe øget medarbejdertilfredshed og bevare den i top. I denne artikel har vi samlet vores bedste tips til, hvordan du kan skabe glade og loyale medarbejdere i din virksomhed.

Lyt til dine medarbejdere

Der er simpelthen intet værre end at føle sig ignoreret – især når det er af ledelsen. Det kan være decideret skadeligt for den enkeltes opfattelse af arbejdsmiljøet – og det kan faktisk være grunden til at medarbejderen helt vælger at sige op. Det er derfor meget vigtigt, at du som leder får lyttet til dine medarbejderes ønsker og behov. Du skal ikke bare give dem alt, hvad de gerne vil have – men du skal lytte til dem og tilpasse dig så vidt muligt. Det skaber nemlig god stemning i hele virksomheden, når alle føler sig hørt og forstået.

Ros og anerkendelse er vejen frem

Ros og anerkendelse bør ske i det daglige – ellers kan det hurtigt blive business as usual, hvor man aldrig rigtig hører, om man udfører et godt stykke arbejde. Som leder skal man huske på at rose og anerkende sine medarbejdere ved både små og store sejre. Det kan være så nemt som at sige ”Godt arbejde!”, men det kan også gøres med f.eks. en kage eller en lækker frokost udefra. En anden måde at anerkende medarbejdernes indsats på, er ved at investere i firma julegaver. Der er nemlig intet bedre som medarbejder end at gå på juleferie med en fantastisk julegave fra cheferne. Det giver kun motivation til at yde en ekstra god indsats, når man kommer tilbage fra juleferien.

Giv frihed under ansvar

Konstant overvågning og kontrol af medarbejderne er ikke en god måde at skabe gode resultater på. Der er nemlig ingen, der kan udføre et godt stykke arbejde, når man konstant bliver kigget over skulderen. Som leder er det vigtigt at forstå, at man ikke kan klare alt selv og kontrollere den mindste detalje. Det er derfor vigtigt, at man giver sine medarbejdere ansvar – hvis altså medarbejderne er ansvaret modent. Som chef vil du hurtigt lægge mærke til at friheden og ansvaret skaber en del bedre resultater.

Giv mulighed for videreudvikling

Langt de fleste medarbejdere vil gerne udvikle sig, varetage nye opgaver og blive klogere – men det er ikke muligt, hvis man konstant sidder med de samme opgaver og ikke får mulighed for at udvikle sig i sit arbejdsliv. Som leder er det altså vigtigt, at man giver sine medarbejdere mulighed for videreudvikling f.eks. i form af efter- eller videreuddannelse, kurser og lignende. Det giver glade medarbejdere – men det gavner også virksomheden i sidste ende, som så får flere kompetencer, der kan udnyttes i det daglige.

3 Replies to “Loyale medarbejdere er ikke en selvfølge”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *